Call for papers

Ogólnopolska Konferencja Naukowa
Ja, szpieg. Autentyczni i fikcyjni agenci w literaturze, kulturze i mediach

Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka w Katowicach
piątek, 13 listopada 2015

Agent, w odróżnieniu od klasycznego detektywa, nie musi przestrzegać norm etycznych,
często znajduje się w sytuacjach pozornie bez wyjścia [.]. Agenci, często osamotnieni,
prowadzą niebezpieczną “cichą wojnę” na rzecz największych […] mocarstw albo przeciw
nim, ale tropią także prywatne wojny szaleńców zmierzających do zniszczenia świata

Hanna Mikuła, Powieść szpiegowska[1]

 Służby wywiadowcze to nie tylko najbardziej rozpoznawalny agent Jej Królewskiej Mości, lecz przede wszystkim cała obszerna — a wynikająca z czynników i potrzeb także pozaestetycznych dziedzina kultury istniejąca też w powiązaniu z realiami politycznymi. Nieprzypadkowo przecież słowo “szpieg” zostało w zimnowojennej literaturze szpiegowskiej zastąpiono określeniem “agent” czy “as wywiadu”, wskazując wyraźnie na podział znaczeniowy — po stronie dobra działali właśnie agenci wywiadu, po stronie zła — szpiedzy. Nie można również zapominać o tym, że o sukcesie fikcyjnych narracji szpiegowskich w literaturze, filmie czy grach wideo przesądza przede wszystkim fakt, że czerpią one ze świata zakulisowej polityki i faktycznej działalności służb wywiadowczych. W obliczu takich okoliczności, a także rosnącego zainteresowania tematyką tego typu, zapraszamy do podzielenia się z nami refleksją badawczą poświęconą następującej problematyce:

  • literatura szpiegowska dawna i współczesna (James Fenimore Cooper, Edgar Allan Poe, Maurice Leblanc, Agatha Christie, Ian Flemming, Ken Follet, Robert Ludlum, Tom Clancy, Alistair MacLean, Gerard de Villiers, John Le Carre, Colin Forbes);
  • polska literatura szpiegowska (np. Andrzej Zbych Stawka większa niż życie, seria Druga Wojna Światowa, powieści milicyjne);
  • autobiografie i biografie szpiegów (np. Vera Atkins. Kobieta-szpieg, Śmierć dysydenta: Litwinienko, Krystyna Skarbek – Królowa podziemia czy zdrajczyni);
  • gry szpiegowskie, w tym zarówno stealth action video games ispy games (Metal Gear Solid, Golden eye 007 I inne gry z franczycy bondowskiej, No One Lives Forever 2: A Spy in H.A.R.M.’s Way, Tom Clancy’s Splinter Cell, Starcraft Ghost, Assassin’s Creed);
  • filmy szpiegowskie (np. filmografia Jamesa Bonda, North by Northwest, Trzy dni Kondora, Tożsamość, Krucjata, Ultimatum i Dziedzictwo Bourne’a, Donnie Brasco, ÆonFlux, Zero Dark Thirty);
  • policjanci działający “pod przykrywką” (np. serial Święty, Miami Vice, Knight Rider,Viper, Alias, Legends);
  • “uśpieni” agenci (np. serialeThe Americans, Homeland);
  • kobiety-szpiedzy (np. Mata Hari, VeraAtkins);
  • faktyczni podwójni agenci (np. Kim Philby) i fikcyjni (np. James Bond, Jason Bourne, Severus Snape, Lucy Stillman);
  • wojny wywiadów, szpiegostwo przemysłowe i kartele przestępcze;
  • superagenci (np. Ghost in the Shell: Stand Alone Complex, Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D.) i agenci w fantastyce (Z archiwum X, Gwiezdnewrota);
  • komedie szpiegowskie (Szklanką po łapkach, Austin Powers, Johnny English, Get Smart,Kingsman, Mali Agenci, Inspektor Gadget, A więc wojna!, Nie zadzieraj z fryzjerem);

Dodatkowo, z okazji premiery 24. filmu o Jamesie Bondzie Spectre będziemy zainteresowani skomponowaniem paneli tematycznych, służących raczej krytycznej analizie Bonda jako figury kulturowej, aniżeli mnożeniu enuncjacji powielających oczywiste spostrzeżenia interpretacyjne — i poświęconych:

  • Gatunkowości filmów o Bondzie (sci-fi w Moonrakerze, kino akcji w Quantum of Solace, film sensacyjny The Man with the GoldenGun);
  • Wybranym wcieleniom agenta 007: macho, playboy, gentleman, prowokator i zabójca);
  • Figury popkulturowe (przeciwnicy i dziewczyny Bonda) i ich realizacje w kolejnych ekranizacjach;
  • Gadżety i product placement w świecie franczyzowym (franchised universe) Jamesa Bonda;
  • Filmy o Bondzie jako wielka narracja przełomu XX i XXI wieku i zwierciadło przemian społecznych, gospodarczych, kulturowych oraz dyskurs ideologiczny;
  • Analiza schematów fabularnych w tekstach o Bondzie po Strukturach narracyjnych u Fleminga Umberta Eco;
  • Widmowe organizacje w filmach o Bondzie (S.P.E.C.T.R.E., QUANTUM);
  • Bond zreinterpretowany czy Bond w kryzysie: rola filmów z Danielem Craigiem w dostosowaniu uniwersum bondowskiego do potrzeb współczesnego odbiorcy.

Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres jaszpieg2015@gmail.com upływa 25 października 2015 roku. Do abstraktu należy dołączyć krótką notę biograficzną zawierającą afiliację, tytuł naukowy oraz profil badawczy. Objętość abstraktu wraz z biogramem nie powinna przekroczyć dwóch stron znormalizowanego maszynopisu (maksymalnie 600 słów).

Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji, w tym zwłaszcza cateringiem, przygotowaniem materiałów dla uczestników oraz publikacji pokonferencyjnej, przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 450 zł (350 zł dla studentów, doktorantów i osób uczących się), którą należało będzie uiścić najpóźniej do 10 listopada 2015 r. Informacje o sposobie organizacji konferencji przez Ośrodek Badawczy Facta Ficta, głównego organizatora konferencji, można odnaleźć na stronie factaficta.org/konferencje.

Ośrodek Badawczy Facta Ficta przewiduje dwa granty zwalniające z opłaty konferencyjnej (registrationfeewaiver). Warunkiem otrzymania grantu będzie: 1) pozytywne zrecenzowanie nadesłanego abstraktu przez organizatorów lub wyznaczonych przez nich zewnętrznych recenzentów oraz 2) zgodność tematyczna dorobku aplikanta z profilem konferencji. Wszystkich zainteresowanych otrzymaniem grantu konferencyjnego informujemy o konieczności uprzedniego zapoznania się z zasadami przyznawania zwolnień z opłat konferencyjnych przez Ośrodek pod adresem http://issuu.com/factaficta/docs/ff_zasady_przyznawania_grant__w

Wstęp dla słuchaczy na konferencję jest wolny po uprzednim zarejestrowaniu. Akredytacje prasowe i chęć uczestnictwa biernego prosimy zgłaszać pod adresem jaszpieg2015@gmail.com z frazą [Akredytacja] oraz [Rejestracja] w tytule wiadomości.

Organizatorzy przewidują publikację pokonferencyjną w formie recenzowanej antologii artykułów w open accessie (udostępnionej w Centrum Otwartej Nauki na licencji CC BY 4.0) lub publikacji w czasopismach punktowanych, które zdecydują się na współpracę z organizatorami. Z dotychczasowym dorobkiem publikacyjnym Ośrodka Badawczego Facta Ficta można się zapoznać pod adresami: http://factaficta.org/perspektywy-ponowoczesnosci/ oraz http://factaficta.org/publikacje/

[1]Hanna Mikuła, [hasło] Powieść szpiegowska, w: Słownik literatury popularnej, red. T. Żabski, Wrocław 2006, s. 485.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s